تنظيم دادخواست بيمه بيكاري در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
تنظيم دادخواست بيمه بيكاري در تهران
بيمه بيكاري چيست؟
اگر كارگري بر خلاف ميل خود يا به دلايل ديگري از جمله عدم توانايي كارفرما براي ادامه كار و پروژه و تعطيلي كسب و كار به هر دليلي از محل كار خود اخراج شود، كارگراني كه در صورت بيكار شدن، بيكار خواهند شد. با حمايت سازمان تامين اجتماعي
 
در اين صورت اگر كارفرما به مدت شش ماه براي كارگر بيمه سپرده باشد مي توانند از بيمه بيكاري استفاده كنند. البته در نظر داشته باشيد كه در صورت متاهل بودن كارگر مي تواند 12 ماه و در صورت مجرد بودن شش ماه از اين بيمه استفاده كند.
كارشناسان تامين اجتماعي تمامي شرايط كارگر و بيمه هاي پرداختي وي را در نظر مي گيرند و تا زمان شروع كار كارگر، بيمه بيكاري براي وي واريز مي شود.
 
اگر كارگر شغل جديدي پيدا كند و به سازمان تامين اجتماعي اطلاع ندهد جريمه مي شود.
 
تنظيم دادخواست بيمه بيكاري در تهران
دادخواست بيمه بيكاري در برگه هاي ويژه توسط اداره كار تهيه مي شود. دادخواست بيمه بيكاري توسط كارگر تكميل و به ادارات كار ارسال مي شود.
 
دادخواست بيمه بيكاري بايد توسط خود كارگر يا وكيل اداره كار تكميل و به اداره كار تحويل شود. بنابراين هيچ شخصي حق ندارد آن را از طرف خود تحويل دهد.
وظيفه كارفرما در مورد بيمه بيكاري
براي دريافت بيمه بيكاري دو راه وجود دارد، راه اول حضور كارگر در اداره كار و رفاه اجتماعي و دريافت معرفي نامه از سازمان مربوطه به سازمان تامين اجتماعي است.
 
و راه دوم شكايت از كارفرما و گرفتن بيمه بيكاري است.
 
وظيفه اصلي كارفرما در مقابل كارگر اين است كه اگر مجبور شد آنها را اخراج كند نامه اي براي آنها ارسال كند تا به اداره كار مراجعه كنند و بيمه بيكاري بگيرند.
اما گاهي ممكن است اتفاق بيفتد كه كارفرما با كارگران اختلاف پيدا كند و نامه اي به آنها ندهد، در اين صورت كارگران براي دريافت بيمه بيكاري بايد عليه او شكايت كنند.
 
مراحل دريافت بيمه بيكاري در تهران
اولين قدم براي دريافت بيمه بيكاري اين است كه كارگر بايد به يكي از دفاتر پيشخوان دولت مراجعه و در سامانه جامع روابط اداره كار ثبت نام كند.
 
سامانه روابط اداره كار به تمامي شكايات در صلاحيت خود رسيدگي مي كند و به اختلافات كارگر و كارفرما رسيدگي مي كند و تمامي اين موارد بايد در اين سامانه ثبت شود.
مرحله بعدي براي دريافت بيمه بيكاري اين است كه كارگري كه خواهان بيمه بيكاري است بايد دادخواست الزام دريافت بيمه بيكاري و يا دريافت برگه پايان كار را در سامانه روابط كار ارائه دهد.
 
كارگر قبل از ثبت دادخواست خود در سامانه بايد مدارك را در فيلدهاي مربوطه بارگذاري كند. اين مدارك شامل پرينت حساب واريز حقوق، قرارداد كار و ساير مدارك مورد نياز مي باشد.
 
كارگر متقاضي بيمه بيكاري پس از تهيه و بارگذاري مدارك بايد دادخواست بيمه بيكاري خود را در فايل ورد تهيه و بارگذاري كند.
تقاضاي بيمه بيكاري توسط كارگر در تهران
فرد بيكار بايد نامه انفصال يا انفصال را از كارفرما دريافت و به اداره كار و رفاه اجتماعي مراجعه كند. بهزيستي پس از بررسي مدارك و شواهد و ارسال بازرس و در نتيجه تاييد بيكاري كارگر، وي را با ارائه گزارش به سازمان تامين اجتماعي معرفي مي كند. اين سازمان پس از بررسي تمامي شواهد اقدام به ايجاد بيمه بيكاري كارگران خواهد كرد.
 
در صورت امتناع كارفرما از انجام وظيفه يعني ارائه نامه انفصال يا انفصال به كارگر، كارگر بايد با طرح دادخواست بر اساس دادخواست بيمه بيكاري، مسير قانوني دريافت بيمه بيكاري را طي كند.




:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: